Centralizovat, anebo předat specialistům?

Skutečnost, že centralizace procesů přináší vyšší efektivitu a nižší náklady, je již praxí ověřená. Jak je to ale s outsourcingem vybraných procesů? I v tomto případě lze výrazně uspořit, zvlášť pokud partnerská firma využívá moderní postupy a technologie. Příkladem může být nedávno oceněný projekt společnosti Comdata Czech pro telekomunikačního operátora Vodafone.

„Jednalo se o jeden z našich největších projektů, v rámci kterého jsme kompletně převzali, redesignovali a automatizovali back-office procesy zákazníka,“ uvedl Andrea Tonoli z Comdata Czech, a doplnil: „Díky předání back-office do Comdata a naší platformě dokázala společnost Vodafone výrazně zefektivnit své firemní procesy a snížit roční provozní náklady o 29 %.“

Právě back-office procesy jsou nejtypičtější oblastí, kterou firmy svěřují outsourcingovým partnerům. Jde o standardizované procesy, které fungují podobným způsobem v různých oblastech podnikání a lze je tedy i snadno robotizovat. „Technologie robotické automatizace pak dokáží úkoly zpracovávat s více než 95 % přesností a 20krát rychleji než člověk. Firma, která se pro outsourcing rozhodne, navíc může veškerou svou pozornost věnovat svému oboru podnikání či budování vztahů se zákazníky,“ vypočítává výhody Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy z oboru podnikových služeb.

ABSL Diamonds pro Comdata Czech

Projekt společnosti Comdata Czech oceňuje nejen samotný Vodafone, ale i nezávislá porota udělující prestižní ceny ABSL Diamonds. Společnost Comdata Czech získala nejvyšší ocenění v kategorii Business Excellence (nejlepší projekt v oblasti kvality), vysoké známky projekt získal zejména za inovativní technologie, které jsou v něm využívány. Společnost Comdata Czech se outsourcingu, přebírání a následnému zefektivňování firemních procesů věnuje více než 20 let a ve svých ústředních výzkumných laboratořích testuje celou řadu automatizačních platforem. „V oblasti robotické automatizace si ceníme zejména našich hlubokých znalostí procesů péče o zákazníky, díky kterým dokážeme definovat, u kterých

back-office procesů je automatizace vhodná s ohledem na efektivitu i návratnost investic,“ upřesnil Andrea Tonoli z Comdata Czech.

Redesignem a automatizací k vyšší efektivitě a nižším nákladům

Technologie robotické automatizace či strojového učení a umělé inteligence odbourávají rutinní práci a přinášejí vyšší efektivitu a přesnost. Navíc představují jeden z hlavních hnacích motorů expanze celého segmentu podnikových služeb, alespoň částečně je využívá již 75 % českých center podnikových služeb a dle ABSL se v příštím období očekává ještě masivnější osvojení těchto technologií. „Robotizace, dříve využívaná jen pro rutinní úkoly typu tvorby reportů či pro mechanické přepisování dat z jednoho systému do druhého, se dnes rozšiřuje i na další činnosti, jako je například tvorba smluv anebo procesy z oblasti personalistiky. Vedle podnikových služeb se masivně prosazuje například také v bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikacích, utilitách v automobilovém průmyslu či veřejném sektoru,“ informoval Pavel Šimák ze společnosti z Deloitte a dodal: „Lidé se však o svou práci bát nemusí, což ostatně dokazuje i 19 % růst počtu zaměstnanců působících v segmentu podnikových služeb, namísto nudných úkolů se budou věnovat sofistikovanější práci.“