Optimalizace HR procesů pomocí aplikace JIRA

Na dnešním trhu práce, kde nabídka volných pozic převyšuje poptávku ze strany uchazečů, je pro firmy důležité mít pod kontrolou vlastní HR procesy. Zjištění, že je třeba přijmou nového pracovníka, je jen začátek dlouhé cesty, na jejímž konci je spokojený a aklimatizovaný zaměstnanec. Ve společnosti Arbes Technologies, která vyvíjí informační systémy pro finanční sféru, se proto rozhodli zoptimalizovat své HR procesy pomocí aplikace JIRA Core.

Noví zaměstnanci často předtím, než se pohodlně usadí, procházejí překážkovou dráhou, což zpomaluje jejich schopnost být v nové roli plně produktivní. Hned v úvodu si je třeba uvědomit, že tzv. onboarding je často první firemní proces, se kterým se nový zaměstnanec setká. Chyby při onboardingu mohou vést k tomu, že nový zaměstnanec nabude z nové firmy špatný pocit hned v prvním týdnu práce. Představme si například situaci, kdy v první pracovní den nemá nováček připraven pracovní počítač, vstupní kartu, nebo nemá přiděleno pracovní místo. V Arbes Technologies se proto rozhodli zoptimalizovat své HR procesy pomocí aplikace JIRA Core.

První fází projektu představovalo zmapování všech procesů, které HR používá: požadavek na novou pracovní pozici, nástup nového zaměstnance, změna pracovní pozice, změna pracovního úvazku, změna pracovního místa, změna nákladového střediska, odchod zaměstnance. Zároveň bylo třeba brát v potaz, že do HR procesů jsou často zapojena také další oddělení, jako například IT, provozní nebo účetní.

Automatizace procesů zahrnovala vytvoření vstupních formulářů, do kterých zadávají informace přímí nadřízení zaměstnance nebo, v případě nástupu nového zaměstnance, HR oddělení. Na každý z procesů byl v systému JIRA vytvořen nový typ požadavku s vlastním životním cyklem. V rámci životního cyklu dochází k automatické tvorbě úloh pro konkrétní oddělení. Přitom je důležité zmapování posloupností a závislostí mezi jednotlivými kroky. Například zadání nového zaměstnance do mzdového systému se vygeneruje až po tom, kdy je vytvořen jeho doménový a e-mailový účet.

Každému oddělení byly následně vytvořeny dashboardy, na kterých přehledně vidí úkoly, kterým se mají věnovat. Největší výhodu nového řešení ale všechna zainteresovaná oddělení spatřují v tom, že se zbavily stovek nepřehledných e-mailů. Management společnosti získal přehled o současných, nově nastupujících i odcházejících zaměstnanců v rámci divizí a týmů, což usnadňuje plánování provozní i finanční plánování. Celý projekt optimalizace HR procesů ve společnosti Arbes Technologies byl velmi rychlý, trval méně než měsíc.

„Optimalizace a zjednodušení HR procesů nám pomáhá významně zrychlovat především náborové procesy ve společnosti. K dalším neméně významným benefitům také patří zvýšená efektivita standardizovaného, včasného a hromadného pořizování pracovních pomůcek a také průběžná aktualizace forecastu nákladů spojených s nástupem nových zaměstnanců v manažerském reportingu,“ říká Michal Houštecký, generální ředitel Arbes Technologies.

„HR procesy nejsou první, které jsme se v ARBES Technologies rozhodli převést do prostředí JIRA. Už nějakou dobu používá Arbes nástroj JIRA jako klientský a také interní service desk, project a task management spolu s time trackingem a security incident management. Za zmínku stojí i různé schvalovací procesy jako PMO schvalování, schvalování nepřítomnosti, služebních cest nebo nákupů,“ popisuje Tomáš Štalmach, JIRA analytik ve společnosti Arbes Technologies.