Efektivita e-mailingových kampaní dosahuje v ČR na lepší výsledky než je celosvětový průměr

Téměř čtyři pětiny e-mailových newsletterů, které společnosti posílají svým zákazníkům, zůstanou neotevřeny. A pouze každý 30. odeslaný e-mail se dočká prokliku od uživatele, který chce získat více informací. Míra efektivity, tedy poměr mezi odeslanými a „prokliknutými“ newslettery, globálně činí 13 %. Vyplývá to z celosvětových statistik IBM Marketing Cloud. Dle společnosti VIVmail.cz, přední české společnosti zabývající se inteligentním e-mailingem, je v ČR situace o dost lepší – míra efektivity se u klientů VIVmail.cz pohybuje průměrně na 19 %. Najdou se však segmenty, kde dosahuje až fantastických 25 %.

E-mailové kampaně patří mezi nejefektivnější online marketingové nástroje s výrazně vyšší výkonností, než je tomu například u bannerové reklamy. Celosvětově platí, že je otevřeno 21,8 % rozeslaných e-mailových newsletterů a jejich příjemce klikne na 3,3 % z nich, aby se dozvěděl více na webových stránkách odesílatele. Výsledná efektivita, tedy poměr mezi otevřenými a „prokliknutými“ e-maily, je na úrovni 13 %. V Evropě (bez Velké Británie) je situace o něco lepší, efektivita zde činí 14,8 %. Nejúspěšnějšími obory jsou pak vzdělávání a neziskové organizace, jedny z nejhorších výsledků naopak vykazuje sektor marketingu.

E-mailové newslettery podle odvětví
Z hlediska otevíraní zaslaných e-mailových newsletterů (Open Rate, OR) jsou na tom globálně z odvětví nejlépe vzdělávání (30,9 %), pojištění (27,5 %) a automobily (27,3 %), naopak nejhorších výsledků dosahují marketéři v retailu (20,5 %), médiích (19,3 %) a úplně nejhůř jsou na tom v marketingu (18,2 %). „Skvělá čísla v odvětví Školství a vzdělání jsou způsobená tím, že většina e-mailů s touto tématikou jde opravdu lidem, kteří o vzdělání či informace spjaté se vzděláním mají zájem,“ říká Vladan Hejnic, ředitel společnosti VIVmail.cz a dodává: „V ČR vykazuje nejlepší Open Rate oblast hobby, kde se pohybujeme na úrovni 29 %, a dobře se daří i sektoru produktů pro domácnost s 24 %.“

Pokud se zaměříme na prokliky z e-mailů (Click-Through Rate, CTR), tak globálně nejvýkonnější jsou kampaně neziskovek (5,3 %), hardwaru a telekomunikací (5 %) a vzdělávání (4,3 %). Naproti tomu nejhorších čísla vykazují software a online služby (2,7 %), média a vydavatelství (2,7 %) a dno patří ubytování a cestování (2,4 %) a marketingu (2,4 %). V ČR opět vede sekce hobby s CTR 7,33 %.

Z výše uvedeného pak vyplývá, že nejefektivnější e-mailingové kampaně (Click Through Open Rate, CTOR) mají neziskovky (19,4 %), hardware a telekomunikace (16,2 %) a retail a e-commerce (15 %) a naopak nejméně efektivní jsou sektory marketingu (10,7 %), softwaru a online služeb (10,1 %) a ubytování a cestování (9,2 %). „Na rozdíl od CTR je metrika CTPR více určují z hlediska výkonu. Nízké CTR může znamenat například neočištěnou databázi, či jinou spojitost s daty. Nízké CTOR naznačuje spíše problém v technologii rozesílání,“ říká Vladan Hejnic.

E-mailové newslettery podle regionů
V kategorii Open Rate jasně vede Austrálie a Nový Zéland společně s Kanadou. Naopak nejnižší Open Rate je v průměru v Africe a na Středním Východě. „Kanada si vedla výborně i minulý rok, protože v roce 2014 uvedla v platnost přísný antispamový zákon (CAS), který zredukoval obrovské procento spamu a celkově zvýšil relevantnost e-mailingu v Kanadě na jednu z nejvyšších v historii digitálního marketingu,“ komentuje Vladan Hejnic a dodává: „Nadprůměrné výsledky České republiky svědčí mimo jiné o tom, že zdejší marketingoví manažeři jsou dobří profesionálové a své práci rozumí.“

Pro editory – Slovníček pojmů
• Open Rate (OR) – procento otevřených e-mailů vzhledem k rozeslaným
• Click-Through Rate (CTR) – procento kliknutí vzhledem k rozeslaným e-mailům
• Click-Through Open Rate (CTOR) – procento kliknutí vzhledem k otevřeným e-mailům, označováno také jako míra efektivity (Effective Rate)