Náborový příspěvek? Běžně desítky, výjimečně i stovky tisíc korun

Náborový příspěvek se jako magnet na přitahování nových zaměstnanců používá především tam, kde je jich největší nedostatek, tedy ve výrobě a v IT. Nejčastěji jej firmy využívají pro získání pracovníků na pozice dělník, operátor výroby, skladník a programátor.

Nejnižší náborové příspěvky se pohybují v jednotkách tisíc korun, u kvalifikovanějších pozic dosahují desítek tisíc a v některých případech dokonce překračují hranici sta tisíc. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment. Nejméně se náborové příspěvky rozdávají v Praze, ve Středočeském kraji a na Ostravsku, naopak nejvíce se uplatňují na Jižní Moravě, v Královéhradeckém kraji a na Olomoucku. Z hlediska oborů vedou výrobní a technické obory, především strojírenství, automobilový průmysl, dále pak informační technologie a zdravotnictví.

„Je třeba upozornit, že náborový příspěvek se liší od odměny za doporučení kandidáta. Na náborový příspěvek má nárok uchazeč po nástupu do firmy a splnění příslušných podmínek. Na odměnu za doporučení kandidáta má nárok stávající zaměstnanec, jenž jej přivedl,“ vysvětluje Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.
Nejčastěji se náborový příspěvek vyplácí po konci zkušení doby, v menším počtu případů po půl roce nebo po roce. Výjimečně bývá celý či zčásti vyplácen už při nástupu do pracovního poměru. Náborový příspěvek bývá primárně vázán na pokračování pracovního poměru po zkušební době, někdy také na docházku a spokojenost s prací zaměstnance. Na příspěvek nemají nárok ti, kteří už ve firmě pracovali dříve, ale pouze opravdu noví zaměstnanci.

Náborový příspěvek má smysl zejména v případech, kdy firma hledá více zaměstnanců na danou pozici. Jeho výše a způsob vyplácení by měl vycházet z typu pozice, z fluktuace na této pozici a podobně. Zavedení příspěvku lze také doporučit ve společnostech, které mají delší dobu nedostatek vhodných kandidátů. Pro firmy se špatnou pověstí na pracovním trhu to může být o to důležitější, uchazeči získají impulz, který je k zaměstnavateli přitáhne a třeba zjistí, že to tam není tak špatné. Obecně se jedná o účinný a efektivní nástroj, který lze doporučit především výrobním firmám a na nižší pozice. Čím je pozice vyšší a lépe honorovaná, tím méně bude jednorázový náborový příspěvek fungovat.

„Lidé svým známým chtějí doporučit firmu, která je dobrá a férově se stará o své zaměstnance. Do takové firmy vám zaměstnanci přinesou CV známého, ať už je příspěvek 5 nebo 50 tisíc. Firma se proto musí kromě samotného příspěvku zaměřit i na to, jak jsou v ní zaměstnanci spokojení, jak se stará o jejich rozvoj, jak jsou hodnoceni,“ okomentoval Martin Ježek.

Na dělnických pozicích se náborový příspěvek pohybuje běžně mezi 5-10 tisíci korun, u kvalifikovanějších profesí osciluje mezi 10-20 tisíci korun. U kvalifikovaných a nedostatkových povolání, typicky v IT, bývá jeho výše běžně 20-40 tisíc, přičemž výjimečně mohou tyto pobídky dosáhnout až na 100 tisíc korun. Rekord drží engineeringová společnost, která vloni v Brně obsazovala pozice zkušených softwarových vývojářů a nabízela statisícové částky nejen za doporučení, tedy pokud stávající zaměstnanci přivedou nového kolegu, ale zároveň i jako samotný náborový příspěvek, který dostali tito noví kolegové. Jednalo se pouze o několik pozic a nabídka netrvala dlouho.