Affiliate marketing rostl čtyřikrát rychleji než ecommerce
Affiliate marketing, výkonností forma online reklamy založená na provizních platbách, v roce 2017 rostl v ČR a SR čtyřikrát rychleji než celý ecommerce sektor. Meziroční nárůst obratu affiliate reklamy v obou zemích přesáhl 68 %. Vyplývá to z údajů společnosti VIVnetworks.com, která provozuje největší česko-slovenskou affiliate síť a je na těchto trzích dominantním hráčem.
Zatímco podle údajů APEK (Asociace pro elektronickou komerci) činil vloni obrat českého ecommerce sektoru 115 miliard korun, o 17 % více než předchozí rok, obrat affiliate sítě VIVnetworks.com stoupl vloni o 68,4 %, tedy více než čtyřnásobně, z 1,17 miliardy korun v roce 2016 na 1,98 miliardy v roce 2017.
„Největším a nejúspěšnějším českým a slovenským e-shopům přitom affiliate reklama generuje kolem 15 % obratu,“ říká Vladan Hejnic, CEO VIVnetworks.com. „Rostoucí význam affiliate v ČR a SR dokládá růst všech důležitých ukazatelů – počtu partnerů, inzerentů i objemu prostředků, které do propagace přes affiliate investují.“
Největší podíl na celkovém obratu trhu affiliate marketingu v ČR a SR mají internetové obchodní domy (33 %, růst o 36 %), následuje segment Krása (24 %, růst o 40 %) a Móda (14 %, růst o 50 %). Nejvyšší meziroční nárůst měly vloni kategorie Domácnost a zahrada (227 %) a Zdraví a wellness (133 %).
Celkový obrat affiliate sítě VIVnetworks.com, zahrnující i další země regionu, stoupl v roce 2017 meziročně o 57 % na 2,35 miliardy korun. Zrealizovaných objednávek v síti VIVnetworks.com bylo celkem přes 1,4 milionu, tedy o 32 % než o rok dříve, přičemž průměrná hodnota objednávky stoupla ze 1385 Kč na 1648 Kč. Nejnižší průměrné objednávky byly vloni zaznamenány mezi únorem a květnem (pod 1600 Kč), naopak nejvyšší (nad 1700 Kč) od září do prosince. Nejvíce se na internetu přes affiliate reklamu v roce 2017 prodávalo v prosinci (16 % celoročního obratu), listopadu (14,6 %), říjnu (8,4 %) a v lednu (8,2 %), naopak nejméně v únoru (5,9 %).
Affiliate síť VIVnetworks.com je největším hráčem na českém a slovenském trhu. Jejích služeb využívá 360 inzerentů, kteří mohou své reklamy zobrazovat na portálech 8600 partnerů, publisherů, blogerů a youtuberů. V loňském roce celkový počet oslovených návštěvníků překročil 82 milionů a do sítě bylo zapojených více než 35 tisíc webových stránek. VIVnetworks.com v regionu CEE zastupuje světovou jedničku na poli affiliate reklamy, CJ by Conversant.
Affiliate marketing představuje na internetu nejefektivnější formu výkonnostní reklamy, funguje na principu provizí z realizovaných prodejů. Inzerent neplatí ani za zobrazování bannerů či textové reklamy, ani za prokliky, ale výhradně za zrealizované a uhrazené objednávky. Tato forma propagace na internetu je nejpopulárnější v Severní Americe a v Západní Evropě, v ČR a SR zájem trvale roste, což dokazuje i skutečnost, že investice do affiliate marketingu v posledních letech výrazně převyšují růst místního ecommerce trhu.